Sociaal doen op Social Media

Sociaal doen op Social Media

Het klinkt logisch, maar zeker voor bedrijven en organisaties is het een grote uitdaging: sociaal doen op sociale media. Of, dat mag ook: asociaal doen. Ik bedoel: boos worden, ruzie maken, scherp zijn, grapjes maken. Het mag allemaal. Hoe socialer (en daar valt voor het gemak asociaal ook onder) de media worden gebruikt, hoe beter. Maar hoe doe je dat als kerk? Laat ik maar heel eerlijk zijn en recht voor z’n raap: dat kan bijna niet.

Hoe ga je als kerk een discussie aan? Met het kerkgebouw als profielfoto. Internet is anno 2015 persoonlijk en gedetailleerd. Hoe persoonlijker hoe beter. Een foto van mijn dochter op Facebook doet het vele malen beter dan een mededeling van een activiteit van een of ander kerkgenootschap. Het is de kunst deze te combineren en de mededeling zo aan te kleden dat deze persoonlijk wordt. Twitteraccounts of Facebookpagina’s die niet van personen zijn en enkel worden gebruikt als mededelingenbord, zijn meestal niet interessant en verdwijnen bij mij uit mijn lijsten.

Hoe dan wel? Mijn tip zou zijn, als u bijvoorbeeld de kerkdiensten wilt promoten op Facebook of Twitter: een persoonlijk account aan te maken. Als u deze niet al heeft. Met dit account doet u sociaal: u gaat het gesprek aan met bekenden en daardoor ook met bekenden van bekenden. U voert discussies, maakt grapjes, deelt interessante nieuwtjes en links. U heeft vooraf bepaald waar de grens ligt. Bijvoorbeeld: geen foto’s van de (klein)kinderen, geen namen, niet werk gerelateerd, enzovoorts. Af en toe doet u dan een berichtje over hoe mooi de kerkdienst was en wie er sprak. Een soort sluikreclame. Zet de mooiste quote uit de preek er af en toe bij. Maar kijk uit. Op deze manier worden sociale media wel erg verslavend.

Jaap Marinus
Projectmedewerker jongeren
E-mail: jaapmarinus@remonstranten.org

Zie ook