Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Hans Dirk van Hoogstraten over Bonhoeffer

11 februari | 12:00 14:00

Drie inspiratielunches waarop Hans Dirk van Hoogstraten op thema’s uit het leven en werk van Dietrich Bonhoeffer ingaat.

Hans Dirk van Hoogstraten, het vierde kind in een Nederlands-Hervormd domineesgezin, maakte de slag om de Schelde (1944) bewust mee. Zijn studie theologie en filosofie mondde uit in een proefschrift over Bonhoeffer. Na een korte periode als vrijzinnig predikant werkte hij als Associate Professor Social Ethics (Theologie van het Maatschappelijk Handelen) aan de Radboud Universiteit, aan de Loyola Marymount University in Los Angeles en aan de San Francisco State University’. Hij is vriend van de DoRe gemeente Nijmegen.

Zijn drie bijdragen zijn afgemeten langs de late van PPR: Persoon – Politiek – Religie

De onderlinge verhouding van de elementen van deze ‘drie-eenheid’ wordt nader bekeken en ze wordt geïllustreerd aan het leven en werk van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945). Benedictus de Spinoza, Sören Kierkegaard en Dietrich Bonhoeffer – intellectuele en spirituele ‘wonderkinderen’ uit de 17e, 19e en 20e eeuw – bereikten geen van drieën de leeftijd van 43 jaar, maar hun invloed duurt voort. De laatstgenoemde, Bonhoeffer, speelt de hoofdrol tijdens onze bijeenkomsten. De anderen spelen op de achtergrond mee.

Tijdens de drie bijeenkomsten komen successievelijk drie belangrijke aspecten van Bonhoeffers invloed aan de orde: verzet (als Duitser in nazi-Duitsland, onderdaan/overheid), secularisatie (losmaking van ethiek en politiek van de religie) en Bijbelinterpretatie (terug naar Joods denken tijdens Jodenvervolging).

11 februari – secularisatie

In het kader van de PPR: waar in de westerse, christelijke cultuur persoon, politiek en religie altijd een drie-eenheid vormden, kwamen hierin barsten sinds de Verlichting. Spinoza was hiervan een vroege getuige en Kierkegaard postuleerde een ‘sprong’ terug in het geloof, maar dan niet in die ‘drie-eenheid’. Bonhoeffer moest in zijn brieven uit de gevangenis natuurlijk voorzichtig zijn en daarom schreef hij meer over de persoon en de religie dan over de politiek. Om te illustreren hoe ‘hemelbestormend’ de gedachten van deze oorspronkelijk zo piëtistisch-gelovige jongeman waren, lezen we enkele passages over autonomie, mondigheid en de hamvraag: ‘wie Christus voor ons vandaag eigenlijk is’ (brief 30-4-1944).

De laatste lunchlezing is op 13 mei over bijbelinterpretatie

Do-Re kerk Nijmegen

Prof. Regoutstraat 23
Nijmegen,