Tover een lach op het gezicht van een kind  #Wereldarmoededag

Tover een lach op het gezicht van een kind #Wereldarmoededag

Foto: Educator online
17 oktober 2022
Geschreven door Cobi Klappe

Vandaag, 17 oktober, is het Wereldarmoededag; internationaal ‘vieren’ we jaarlijks de Internationale dag voor de uitroeiing van Armoede. De Verenigde Naties (VN) hebben deze dag officieel in 1992 erkend.

Van 2015 tot 2030 heeft de VN 17 zogenaamde Duurzame Ontwikkelingsdoelen geformuleerd.  Waar de klimaatcrisis wereldwijd volop  aandacht krijgt, blijkt het amper bekend dat armoede in het lijstje van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen op nummer één staat. Inzet: hoe kan vijftig procent minder armoede in 2030 bereikt worden? De Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn vastgesteld door de landen die zijn aangesloten bij de Verenigde Naties. Ook Nederland heeft het verdrag ondertekend.

Armoede in Nederland?

Armoede in Nederland? Ja, het bestaat. Ook al vóór de huidige energiecrisis. In Nederland leven op dit moment 1,3 miljoen huishoudens onder de armoedegrens. Dat lot treft zo’n 300.000 kinderen. Dat betekent dat 1 op de 10 kinderen opgroeit in armoede.

Geloof & Samenleving heeft dit jaar ‘Kind en armoede’ toegevoegd aan de reeds bestaande aandachtdomeinen: ‘Vrede’, ‘Vluchtelingen’, ‘Diversiteit & inclusie’ en ‘Klimaat en duurzaamheid’. ‘Kind en armoede’ toevoegen hebben wij niet voor niets gedaan. Juist omdat kinderen geen stem hebben, moeten wij hun verhalen horen en doorvertellen.

Er niet bij horen

Opgroeien in armoede, hoe ziet dat eruit, hoe voelt dat voor een kind? Armoede zie je vooral op het schoolplein, zeggen de kenners: jouw kleding en schoenen wijken af van wat jouw klasgenootjes dragen; je hebt geen fiets, noch een laptop, je doet niet aan sport; vertellen over een uitje in het weekend kan jij niet; weer word jij niet uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje; je voelt dat je niet mee kan doen, dat jij er niet bij hoort.

Armoede is veel meer dan een gebrek aan geld, het is een gebrek aan perspectief. Het ontneemt kinderen de mogelijkheden zich optimaal te ontwikkelen en richting te geven aan hun leven. De kinderen groeien op met het idee dat veel dingen niet voor hen zijn weggelegd.

Maatwerk

Het goede nieuws is, dat er in elke gemeente veel hulp (voor kinderen) te vinden is (de zgn. Klijnsma gelden). Landelijke hulporganisaties zijn ook talrijk, bijvoorbeeld https://kinderhulp.nl, https://www.samenvoorallekinderen.nl/ of  https://www.leergeld.nl/doe-een -aanvraag/

Het blijkt ontzettend lastig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. “Dat is een kwestie van heel erg doorzetten en zelf zoeken,” zegt een professional. Op 1 februari j.l. is dr. Nicole Lucassen  benoemd tot bijzonder hoogleraar Kinderarmoede aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De leerstoel is ingesteld door de gemeente Rotterdam en Kinderhulp en maakt deel uit van het nieuwe Onderzoeksprogramma Kinderarmoede (2023 – 2024). In dit programma doet Lucassen onderzoek naar de effectiviteit van interventies in de aanpak van kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. De tussentijdse opbrengsten van dit onderzoeksprogramma gaan wij met veel belangstelling volgen.

Hoe kunnen wij als Remonstranten een lach toveren op het gezicht van een kind dat zoveel moet missen? Gaat dit thema u ook aan het hart? Tijdens een zoomoverleg kunnen wij ervaringen en ideeën uitwisselen. Uw reacties zijn welkom op cobiklappe@ziggo.nl

Over Cobi Klappe

Cobi Klappe

Cobi Klappe is bestuurslid van Geloof en Samenleving, met de portefeuille 'Kind en armoede'. Tot haar pensionering was zij werkzaam bij het Liliane Fonds.

Gerelateerd

15 februari 2024

Volhouden #40dagen

De veertigdagentijd, ofwel de lijdensweken. Voor zover ik mij herinner, had die periode nauwelijks een bijzondere beteke
13 februari 2024

De veertigdagentijd als periode van omvorming

Peter Korver beleeft de veertigdagentijd heel bewust als periode van omvorming. Hij geeft suggesties hoe wij dat ook kun
10 januari 2024

Een kaars in Gaza

Het nieuws van de afgelopen maanden kan ons overspoelen. De beelden uit Gaza grijpen je naar de keel. Het verlies aan le