We zijn de balans tussen de dominee en de koopman uit het oog verloren, zo stelde de erudiete Maastrichtenaar en Europahistoricus Mathieu Segers in de podcastaflevering met journalist Mischa Blok vorig jaar maart. In december overleed Segers aan de gevolgen van kanker. Wat had hij ons (nog) veel te zeggen. Natuurlijk als het gaat over Europa en de Nederlandse politiek, maar ook over de omgang met zijn ziekte.
Volgens Segers is het huidige politieke landschap berekenend en calculerend. Hij doet een pleidooi voor moreel leiderschap waarbij er ruimte moet komen voor de lange termijn, voor visie en ideeën die de Nederlandse samenleving en Europa vooruithelpen. Moreel leiderschap is niet vrijblijvend, daar horen ook ethische grenzen bij. Tot hier, en niet verder. Je kunt wel zeggen dat je mensenrechten respecteert, maar als je dat zelf vervolgens niet doet dan verlies je als land je geloofwaardigheid. Opvallend is dat hij bijvoorbeeld spreekt over het belang van het verinnerlijken van mensenrechten.
Ik denk dat hij dat heel scherp zag. Onze samenleving heeft nood aan verinnerlijking. Verinnerlijking van mensenrechten en van waarden zoals solidariteit en medemenselijkheid zodat het geen holle woorden worden. Maar hoe doe je dat eigenlijk en wat is daarvoor nodig?
Eerder schreef ik in AdRem dat het Griekse woord metanoia gaat over verandering van hoofd en hart. Dat is een innerlijke beweging van bekering of inkeer. Het vorig jaar in Karlsruhe aangenomen klimaatdocument van de Wereldraad van Kerken roept op tot zo’n bekering of inkeer. Zo’n bekering kun je interpreteren als een innerlijke wending naar het leven toe en het streven naar het goede leven van allen voor allen.
Zo’n wending betekent ook dat je bepaalde handelingsperspectieven hebt en de ruimte kunt nemen om die te onderzoeken. Het vinden van die perspectieven is nog niet zo gemakkelijk. Oorlogen en crises dichtbij en ver weg stromen mijn woonkamer binnen. Ik blijf ernaar kijken, wil aanraakbaar blijven en sluit me tegelijkertijd ook af.
Te midden van dit alles heeft Nederland zich naar binnen gekeerd en denkt te midden van haar angst, onzekerheid en zorgen een eigen God uit Limburg gevonden te hebben. Een God die stelt dat mensen massaal voor de agenda van de hoop hebben gekozen.
Problematisch is dat radicaalrechtse stemmen christelijke waarden instrumentaliseren voor hun eigen politiek gewin. Met bekering in de bijbelse betekenis van het woord heeft dit niets te maken. Sterker nog, alle noodzakelijke veranderingen die nodig zijn voor bijvoorbeeld vrede, een humaan asielbeleid of klimaatadaptie worden ondermijnd. Er vindt geen enkele verinnerlijking van mensenrechten plaats of verandering van gesteldheid van hart. De eigen denkbeelden worden versterkt door de echokamers van de sociale media. Het wordt je van alle kanten moeilijk gemaakt om je om te keren en je aandacht naar elders te richten.
Bekeringsstrategieën
Wat kunnen we doen? Ik zie op dit moment drie mogelijke ‘bekeringsstrategieën’ die verbonden zijn aan (geloofs)praktijken die ons kunnen helpen om onze aandacht te richten op het goede leven voor allen. Dat zijn het bewaken van ons hart, het vinden van bedding in (geloofs)gemeenschappen en het bemoedigen van profetische stemmen en plekken.
Mocht je dit nu allemaal hele grote thema’s vinden dan raad ik je ook aan om een Rondje Zachtheid in jouw stad of dorp te organiseren of een rondje zachtheid mee te lopen. Dit is een prachtig initiatief van voormalig Troostdichter Boudewijn Betzema. Ontmoet een ander mens, adem diep in en uit, kijk om je heen naar leven dat leven wil en ondanks alles onstuitbaar is.
Rachelle van Andel
Predikant in Vrijburg, voorzitter van G&S
Op 30 september 2021 organiseren de Remonstranten voor de tweede keer de Tolerantielezing. Een mooi symbolisch moment, want precies op die datum in 1619 zijn wij opgericht. Thema van de bijeenkomst is Over polarisatie en “het vergeten wij”. Plaats en tijd: Catharijneconvent in Utrecht van 20.00 – 21.30 uur… Lees verder
Op 26 mei werd tijdens een ‘Gründungsgottesdienst’ de Remonstrantse Gemeente Kelsterbach (bij Frankfurt) opgericht, voorlopig als deelgemeente van Friedrichstadt. Reinhold Philipp ging voor in die dienst. Negentien mensen zijn op.. Lees verder