Beraadsdag 2016: Gidsen en goeroes

Beraadsdag 2016: Gidsen en goeroes

U mag 12 maart 2016 in uw nieuwe agenda blokkeren. Op die dag organiseren wij de Beraadsdag 2016 in de kerk van Amsterdam Vrijburg. Het thema van de dag is ‘Gidsen en goeroes’. Een dag vol lezingen en workshops over filosofen, bijbelse gidsen, spirituele leermeesters, wereldverbeteraars en popidolen. We ontvangen in de ochtend als hoofdspreker een speciale gast uit Parijs: de joods Franse rabbijn en filosoof Marc Alain Ouaknin. Natuurlijk zorgen wij voor een goede vertaling uit het Frans. Deelname aan de Beraadsdag kost 20 euro.  U kunt zich nu al opgeven, bij voorkeur via onze website www.remonstranten.nl.  Dat kan ook via de mail info@remonstranten.nl of tel 030-2316970 .

Wie is Marc Alain Ouaknin?

Ouaknin is gepromoveerd in de filosofie (Levinas) en directeur van het Centre De Recherches Et D’études Juives in Parijs. Hij wordt de Spinoza van de 21e eeuw genoemd. Ouaknin is een ‘free spirit’ die niet in het hokje liberaal of orthodox is te vangen. Vragen stellen moet, is zijn levensmotto, de onbevangen verwondering is dat wat van de mens een vrij wezen maakt. Een unieke waarheid bestaat niet, wel zijn er perspectieven en alternatieve interpretaties waar hij steeds naar op zoek is.  Vaste interpretaties van (bijbel) teksten bestaan dan ook niet. Weg met alle dogma’s! Die zijn de dood in de pot. ‘Ik stel me niet de vraag wat de tekst zegt, maar wat hij mij zegt’, aldus Ouaknin. En bang is hij ook niet als hij stelt: ‘Liever een heilig boek verbranden, dan de vrijheid van de lezer muilkorven’. 

Misschien kunnen we wel spreken van de joodse Klaas Hendrikse van Frankrijk. Beiden geven ze een vrije invulling aan het woord ‘God’. Bij Ouaknin is God een vraag, of liever gezegd: de vrijheid om vragen te stellen. Bij Hendrikse bestaat God niet, maar gebeurt hij tussen mensen. Ouaknin lijkt naadloos aan te sluiten bij de ‘Mijn God’- postercampagne van de Remonstranten. Lees maar wat hij schrijft:  ‘Het joodse gebed kent een interessante tekst: God van Abraham, God van Isaak, God van Jakob. Waarom zeggen we niet God van Abraham, Isaak en Jakob, in plaats van ‘God van’ drie keer te herhalen? Het gaat toch om dezelfde God? Helemaal niet! Abraham ervaart God anders dan Isaak of Jakob. Al gaat het om dezelfde God en om dezelfde waarden, iedere ervaring is totaal anders. Deze God – in-meervoud geeft een levende God […]; en hij geeft iedereen de vrijheid om zijn eigen contact met het goddelijke te ervaren.’    

Remonstrants predikant Christiane Berkvens noemt hem ‘haar joodse gids van deze tijd’. Zij schreef een boek over zijn denken dat in september van dit jaar verscheen (Prijs € 19,95, te bestellen via de webshop op onze website www.remonstranten.nl).

Zie ook

26 mei 2016

Sint Nicolaas, de wonderdoener

‘Onze’ bekendste heilige is ongetwijfeld Sint Nicolaas. In de Oosters-orthodoxe kerk wordt hij ook wel ‘de wonderdoener’ genoemd, omdat er ontzettend veel wonderen op zijn conto staan. Zó veel zelfs, dat de katholieke kerk tijdens het tweede Vaticaans Concilie in 1969 besloot dat ze niet erg geloofwaardig waren, en de liturgie rondom Sint Nicolaas werd gedegradeerd… Lees verder

26 mei 2016

De wondertuin van de Heilige Albertus

‘Midden in de winternacht / gaat de hemel open.’ Een engel verschijnt en deelt de herders mee dat na tijden van duisternis en ellende nu eindelijk het verlossend licht doorbreekt… Lees verder