De vrijzinnige religiositeit wordt wel beschreven met de uitdrukking ‘denkend geloven’. Hiermee is aangegeven dat een redelijke verantwoording van wat geloofd wordt, belangrijk gevonden wordt. Een verantwoording, niet alleen naar anderen, maar ook naar jezelf. Je komt in de kerk om je eigen geloof doordenken, in gesprek met anderen. Vandaar dat in veel remonstrantse gemeentes gesprekskringen een populaire activiteit zijn. Nu zou af en toe door deze insteek het ‘denkende’ aspect wel erg veel nadruk kunnen krijgen. En dat terwijl in het ‘denkend geloven’ toch het ‘geloven’ het meest centrale element is. Ook de vrijzinnige geloofsvorm moet het ten diepste niet hebben van iets wat je bedacht hebt en redelijk lijkt, maar van een dwingende ervaring: dit geloof ik nu eenmaal, het lukt me niet om iets totaal anders te geloven zelfs al zou ik dat sterk willen. Over zulke ervaringen gaat de AdRem van deze maand. Met een artikel over vrouwelijke mystici, over een godservaring onderweg naar Santiago en de ervaring van God in de kunst. En soms ervaren we als moderne mens juist dat God zwijgt. Ook daarover schrijven we. Een nummer vol ‘ervaringen met God’ dus.
Bert Dicou
Hoofdredacteur
Henk Zwiers
‘Eigenwijze knurften zijn het, die Remonstranten’, zegt Henk Zwiers (1958), ‘maar ik voel me ondertussen helemaal thuis’. In november 2014 hoorde hij het reclamespotje ‘Mijn God heeft geen dogma’s’ op Radio 4. Googelen, boekje lenen in de bieb en eens een keer kijken in gemeente Arnhem. ‘De dominee heeft niks verkeerd gezegd en niet over zonde gesproken’, zeiden hij en zijn vrouw na afloop verbaasd tegen elkaar. Ze zijn niet meer weggegaan… Lees verder
Een anonieme pen schrijft in mooie ronde letters: Mes mots, mijn woorden. Hoeveel woorden kent u? Woordenkennis hangt af van de omgeving waar iemand opgroeit. Van een kind van zes jaar oud wordt verwacht dat hij een aantal woorden kent. Met twaalf jaar is dat aantal vertienvoudigd, enzovoorts. Hoe groter de woordenkennis van de ouders, hoe groter die van kinderen. Daarom hoort het tegengaan van taalachterstand prioriteit nummer één van het onderwijs te zijn en te blijven… Lees verder