Redactioneel: Wees gegroet Maria

Foto: Cia de Foto

Mijn moeder is twee jaar geleden overleden.  Keurig katholiek opgevoed, aangestoken door het ‘aggiornamento’ van het Tweede Vaticaanse Concilie, maar in de loop der jaren langzaamaan van de kerk afgedreven. Een tijd lang begaf zij zich in esoterische kringen, waar een medium berichten uit de kosmos opving en die boodschappen aan de wereld verkondigde. Ze was aan de religie voorbij, zei ik bij haar begrafenis. Haar hele leven heeft er echter wel een Mariabeeldje in haar huis gestaan, het aardewerken voetje al een keer gebroken en weer gelijmd. We hebben het beeld op haar kist gezet, de kleinkinderen hebben er kaarsen bij aangestoken. Ik bedoel maar: hoe je ook tegen de kerk en het geloof aankijkt, Maria is min of meer onverwoestbaar. Als je katholiek bent tenminste en vrouw, maar ja die maken het grootste deel van de kerk uit.

Protestanten hebben Maria laten kapen door de katholieken en de oosters-orthodoxen, zei Peter Korver al in de AdRem van april 2016. Hij pleit ervoor dat wij protestanten Maria terugveroveren. De kerk is immer altijd een  mannenbolwerk geweest, de beelden van God zijn mannelijk, de verhalen uit de bijbel komen voort uit een patriarchale cultuur. Maria staat daarentegen symbool voor de zachte krachten, zorgzaamheid, compassie en intimiteit.  AdRem ondersteunt deze veroveringstocht maar een beetje met een nummer dat helemaal over Maria gaat. Maar amechtig op onze knieën voor het traditionele beeld van een slaafse, gehoorzame, onderdanige en zorgzame Maria gaan we toch maar niet. Daar zijn we Remonstranten voor nietwaar.  Peter Korver laat juist de revolutionaire kant van Maria zien die uit het Magnificat naar voren komt. En Peter Ben Smit herdefinieert Maria ook al door haar juist allerlei mannelijke eigenschappen toe te dichten. Laat ik toch maar afsluiten met het ‘Sancta Maria, ora pro nobis’.  Zo laat Monteverdi het zingen in zijn Mariavespers. Janneke Bron schrijft erover.

Michel Peters
eindredacteur AdRem

Zie ook

30 november 2016

Geef vrouwen vleugels, knip ze niet af

Ineke ter Heege is een gedreven vrouw. Dat wordt tijdens ons gesprek meer dan duidelijk. Ze schrijft, speelt, zingt, brengt mensen bij elkaar, zit vol ideeën, is maatschappelijk geëngageerd en sinds jaar en dag betrokken bij de Amsterdamse Ekklesia. Samen met haar man Jan-Jaap Jansen maakt ze al 30 jaar theatervoorstellingen voor hun theatergroep De Kern. We praten over (het ontstaan van) hun laatste voorstelling Theaterconcert De Mariamonologen… Lees verder

1 december 2016

Wil de echte oermoeder opstaan?

Denkend aan de term ‘oermoeder’ komt meteen het beeld van de Venus van Willendorf bij me op: een prehistorisch vrouwenbeeldje, waarbij de vrouwelijke kenmerken in extremis zijn neergezet (volle, hangende borsten, een ronde buik, stevige dijen, geprononceerde billen en een zichtbare vulva), terwijl hoofd, onderarmen en benen nauwelijks vorm hebben gekregen… Lees verder