Recensie: Klein geluk voor de mantelzorger

De omslag van dit boek is mooi en vrolijk. Dat maakte dat ik er meteen in begon te bladeren. Wat dan opvalt, is dat de vrolijke voorkant niet is doorgezet in het boek. Daar overheersen letters op een vaag gekleurde achtergrond. Ik heb niets tegen letters en al helemaal niet in een boek, maar voor wie niet erg van lezen houdt, is het een drempel.

Gelukkig blijkt dan al gauw dat het niet de bedoeling is dat je het boek van voor naar achter gaat lezen. Je kunt uit zeven behoeften kiezen en vervolgens kies je bij jouw behoefte van het moment een ‘recept’. De recepten bevatten aanwijzingen, tips en stappenplanen om te voldoen aan de gevoelde behoefte. Zo vind je bij ‘rust’ bijvoorbeeld een recept voor bidden en bij ‘vrolijkheid’ een aanwijzing hoe je een inspiratiekist kunt maken voor jezelf. Mogelijk knap je er als mantelzorger van op. De meeste recepten zijn voor elk mens op z’n tijd wel een idee.

Onder elk recept vind je een positieve ervaring van een mantelzorger die het heeft uitgeprobeerd. De meeste vind ik niet zo aansprekend, maar er zijn positieve uitschieters, zoals het verhaal van een man die helemaal niets ziet in de aangereikte methode, het toch maar gaat doen op verzoek van de schrijfsters en achteraf concludeert dat het zo gek nog niet is. Zo’n verhaal trekt anderen wellicht ook over de streep.

Wat ik tamelijk irritant vind, is dat elk recept wordt afgesloten met een zee van informatie over websites. Alsof er iemand ingewikkelde webadressen vanuit een boek gaat zitten intikken. Bovendien is het zo’n lelijk gezicht. Bij de boeken die daarna genoemd worden, hebben de schrijfsters zich beperkt tot titel en schrijver. Op veel pagina’s staan ook nog een stel aandachtsbolletjes bij de tekst van het recept, zodat al met al de onrust van de pagina’s knalt.

Als je daar niet gevoelig voor bent, maar gewoon op zoek bent naar goede tips voor momenten van geluk dan heb je hier een fijn boek aan of je nou mantelzorger bent of niet.

Ineke Ludikhuize

Maria Grijpma en Inge Jager. Klein geluk voor de mantelzorger. Uitgeverij Ankh Hermes 2016

ISBN 9789020213201. Ook als e-book verkrijgbaar

Miniatuur: Goed vasthouden maar!
22 juni 2017

Miniatuur: Goed vasthouden maar!

‘Wilt u misschien wat drinken?’, vraagt de buitengewoon vriendelijke KLM – stewardess halverwege de reis boven de oceaan. Ik ben de enige die niet slaapt, zo lijkt het, terwijl ik druk bezig ben met het afronden van een rapport… Lees verder

22 juni 2017

Korte berichten

Friso Boogerd werkte al enige tijd als predikant in de remonstrantse gemeente Naarden-Bussum. Tijdens de Pinksterdienst wordt hij bevestigd als predikant in die gemeente met een aanstelling voor een jaar van 0,25 fte… Lees verder