Dagboek van een zanger
Foto: Daryll Mitchell via Flickr

Dagboek van een zanger

Veel artikelen óver muziek in dit nummer. Jan Douwes zingt al die paasmuziek zelf. Hij schrijft er een dagboek over.  

5 oktober 2020:
De uitnodiging om mee te doen aan Bachs Matthäus Passion in april 2022, uitgevoerd door het Orkest van de 18e Eeuw en Cappella Amsterdam, komt binnen. Data gecheckt, en het past in de agenda. Dus deelname toegezegd. De passietijd 2021 moet nog komen, sterker, het zal nog tweemaal Kerstmis zijn voor we aan dit project gaan beginnen, maar de basis is gelegd.

Ondertussen gaan de voorbereidingen voor de uitvoering van de Johannes Passion van Bach, voorjaar 2021, gewoon door, ijs, weder en corona dienende. Vooralsnog wordt er uitgegaan van twee concerten op een avond, van een verkleinde versie van het werk: een passie zonder aria’s, waarin alleen koordelen en evangelietekst zullen klinken. Op die wijze zal, met inachtneming van de maatregelen, tweemaal op een avond een zo groot mogelijk publiek kunnen genieten van de kern van Bachs werk: het lijdensverhaal van Jezus op muziek gezet.

4 maart 2021:
De concerten voorgenomen voor 27 en 29 maart worden wegens een nieuwe lockdown geannuleerd. In plaats daarvan zal op 29 maart een livestream vanuit het Concertgebouw in Amsterdam worden uitgezonden via internet. Van voorbereiden op vier concerten met publiek gaan we naar voorbereiden van een cameraregistratie zonder publiek. Dat betekent echter niet minder oefenen, en straks extra veel energie steken in de uitvoering, omdat we het zonder de stimulerende aanwezigheid van publiek zullen moeten doen. Thuis de recitatieven van Pilatus gestudeerd, en de koordelen doorgenomen en geoefend. Vanaf 25 maart zullen we in 4 repetities van 3 uur, twee keer zonder en twee keer met orkest, het gehele stuk in elkaar zetten. Dat betekent thuis een aantal uur studeren op de koorpartijen, om te zorgen dat het in de korte repetitietijd soepel in elkaar valt. Het orkest heeft een vergelijkbare voorbereidingstijd, zeker nu de aria’s uit het stuk zijn geschrapt. Op de dag van de generale nog een recitatieven-repetitie met de Evangelist, Jezus en Pilatus.

29 maart 2021:
Debuut in het Concertgebouw, voor een lege zaal. Een onwerkelijke gewaarwording. De gebruikelijke energie in het gebouw, van publieksmedewerkers die zich voorbereiden in de catacomben en geroezemoes van bezoekers in de gangen, ontbreekt geheel. Behalve de uitvoerenden zijn alleen de portier, een schoonmaker en de floormanager aanwezig. Plus een geluidsman en camera- en lichtregisseur, op een zolderkamer achterin. In totale stilte lopen koor en solisten de trap af, naar hun plaatsen op het podium. Het is een vreemde gewaarwording. Toch doen we moeite om ons het publiek, aan de andere kant van de cameralenzen, voor te stellen.

Als de muziek eenmaal is begonnen, ontlenen we allen, zangers, orkest en dirigent, daaraan de energie die nodig is.

3 maart 2022:
De veertigdagentijd is weer begonnen, dat betekent ook voorbereiden op het passieseizoen. Dit jaar bestaat deze periode uit een mix van repetities voor de semiscenische uitvoeringen van het werk ‘Le vin herbé’ geschreven door de Zwitsers-Nederlandse componist Frank Martin, over Tristan en Isolde, uitvoeringen van de Motetten van Bach en de Boetekanon (Kanon Pokajanen) van Arvo Pärt. Dat alles naast de voorbereidingen voor acht concerten met de Matthäus Passion, van Parijs tot Midden-Duitsland. Hopelijk dit jaar zonder afzeggingen!

Jan Douwes

 

2021:
https://www.youtube.com/watch?v=8Sc_Jb2u0aA

2022:
www.cappellaamsterdam.nl

 

 

 

Zie ook