Jaaroverzicht 2015 – Waar jullie massaal op zochten en wat ons versteld deed staan

Foto: Sérgio Luiz Araújo Silva
30 december 2015
Geschreven door Jaap Marinus

Bij een fonkelnieuwe website horen nieuwe tradities. Eén kan daarin beslist niet ontbreken: het jaaroverzicht! Wat waren de diepste dalen en de hoogste pieken? Waar hebben we smakelijk om gelachen en waar hebben we van genoten? Wat kunnen we leren van 2015 en wat nemen we daarvan mee? Belangrijke vragen die de koers mede kunnen bepalen én die af en toe een glimlach op je gezicht mogen toveren. Hierbij presenteren we: het Remo Jaaroverzicht 2015!

Reaguurders, likes en retweets

We beginnen met het belangrijkste nieuws. Sinds de komst van de nieuwe website zijn sociale media onmisbaar in ons denken geworden. Vrij noodzakelijk, zo blijkt uit de statistieken. In 2015 kwamen veruit de meeste bezoekers via sociale media als Twitter en Facebook (bijna de helft!) op onze website terecht. Een goede tweede plaats is voor de zoekmachines en op de derde plek staan alle Remonstranten die, zoals het hoort, dagelijks keurig ‘remonstranten.nl’ in hun webbalk intypen. Op Facebook ergerde reaguurder Adriaan Rodenburg zich aan onze campagne en bleef zijn PKN trouw. Good luck, Adriaan! Verder was Petroeska even uit beeld, maar ze is er weer! Welkom terug Petroeska!

anonieme inzender 10 juniNiet iedereen wist ons digitaal van kritiek te voorzien. Een anonieme analoge reaguurder stuurde ons op 10 juni deze prachtige kaart, met liefdevolle boodschap: “Ja, ik word ‘geen’ vriend van de Remonstranten. Léés én gelóóf. Gods H. Woord. God heeft man en vrouw geschapen. Voor het huwelijk.” Wat onze lieve Heer ná dat huwelijk deed is ons verder een raadsel.

Wat geloven wij?

Wat geloven die Remonstranten eigenlijk? Het is de best-bezochte pagina van 2015. Daar waar de campagne nieuwsgierigheid aanwakkert, komt onze website met antwoorden. De pagina’s die hier onder aanschuiven zijn: Waar vind je ons? Word vriend en blog. Van die laatste zijn we het afgelopen jaar veelvuldig gebruik gaan maken. Op 11 mei publiceerden we nog op de oude website het allereerste blog, dat we op 1 juni herplaatsten op de nieuwe website: ‘Moslims met joden vergelijken, waar ligt de grens Arriën Kruyt?’

Dit was niet het best-gelezen blog afgelopen jaar. Deze kwam van de hand van algemeen secretaris Tom Mikkers; het gebed voor Parijs. Een manier om ons medeleven te tonen aan de slachtoffers van de aanslag. Na publicatie op Facebook nam Michelle de taak op zich dit gebed te vertalen. Het resultaat was een memorabel moment van compassie waar woorden werden gegeven, aan waar geen woorden voor zijn.

Bloggers magic

Blogs die volgden waren van een luchtiger aard. Hier de top tien best-gelezen blogs:

1. Ik bid voor Parijs;
  2. De Leven: Remonstranten starten initiatief op Bible Belt;
  3. Neem jij dan wel een transgender aan?;
  4. De vreemdeling dicht bij jou;
  5. Tour de France veroorzaakt kerksluiting in Utrecht;
  6. De boekenkast valt prettig om bij Heine Siebrand;
  7. Zwagerman dood. Dat kan toch niet;
  8. Jongensdroom komt uit;
  9. Vluchtelingen, zo kan het ook;
  10. Asielzoekers, wel netjes aanbellen graag!

Offline krachtpatser

achter meverlatenDe realiteit is dat het online succes mede werd bepaald door de offline inspanningen van collega Tom Harkema. Met reclamebureau Joe Public werden gesprekken gepland. We gaan heel goede ideeën van ze uitvoeren. Het idee om condooms met opdruk ‘Oh My God’ in te zetten voor de campagne sneuvelde. Tijdens Pasen stond er langs de A1 een grote mast met “Mijn God heeft me verlaten”, die in de paasnacht veranderde in “Mijn God staat achter me”.

Nog een paar offline wist-je-datjes:

• Het reclamevak nomineerde de campagne als een van de besten van 2014, helaas wonnen we de prijs niet;
  • In een radiocommercial ging de Remonstrant op zondag niet naar de kerk maar naar het strand;
  • Een ander was weg van de cursus mindfulness;
  • ‘We are back’ kopt de Volkskrant in artikel over campagne.

Online weetjes

135 landenTop 10 plaatsenBezoekers van Remonstranten.nl kwamen uit 135 verschillende landen! (zie afbeelding links)

Bezoekers kwamen in Nederland uit deze plaatsen (zie afbeelding rechts)

Onderstaande websites waren de top-verwijzers naar onze website in 2015:

Zoekresultaten

Hier nog een lijstje, met de meest vreemde zoekopdrachten in Google, die leidden naar deze website:

1. waar wordt je rustig van;
  2. hitler contact;
  3. jacobine geel sexy;
  4. hangende boekenkast;
  5. jezus met selfiestick;
  6. bad of douche;
  7. god bestaat niet;
  8. jonge nonnen;
  9. zijn wij de laatste generatie op aarde;
  10. blote zuster.

Privéberichten

Tussen haat en liefde ligt een hele dunne lijn, zo bleek ook op onze digitale deurmat op Facebook:

pb4
pb5
pb 1
pb2
pb3

Lokale noviteiten

In ander nieuws

• Op de website ontstond een korte discussie over de vraag of meditatie christelijk is of niet;
  • De besloten Facebookgroep van de Remonstranten is opgeheven wegens aanhoudende ruzies onrust;
  • Christa, Peter, Tjaard en Tom namen hun eigen radiocommercial voor de preek van de week op;
  • Het idee van de rondreizende parade haalt het nog niet: in 2015 dus geen Remobus;
  • Gidsen en goeroes: een mooi boekje van Christiane Berkvens over Ouaknin verschijnt;
  • In afwachting van nieuw magazine herdrukken we de Arminius Glossy;
  • Scipio was weerbarstig maar breekt nu door;
  • Lezersonderzoek AdRem leverde positief resultaat op: gemiddeld een 7,5 en het blad wordt bijna stukgelezen.
Proefnummer AdRem, remonstrants magazine

Vraag nu een proefnummer aan van AdRem, het remonstrantse magazine!

Rest ons nu jullie allen een hele fijne jaarwisseling toe te wensen. Doe voorzichtig met vuurwerk en sterkte met de goede voornemens. Alle goeds voor 2016, een jaar waarin we jullie hier graag weer verwelkomen. Je kunt ons niet missen.

19 februari 2024

Prof. dr. Marius van Leeuwen is overleden

Wij waren verdrietig om te horen dat op 14 februari een einde is gekomen aan het leven van Theodoor Marius van Leeuwen,
23 oktober 2023

Barbara de Beaufort wint liedwedstrijd ‘Het Vrije Lied 2023’

Prachtig nieuwe liedteksten heeft 'Het Vrije Lied 2023' opgeleverd, die wil je zingen!.. Lees verder
17 oktober 2023

Een arm leven, hoe ziet dat eruit?

Vandaag is het Wereldarmoededag. Weten we dat c.a. 230.000 kinderen in Nederland opgroeien onder de armoedegrens?.. Lees