Bij een fonkelnieuwe website horen nieuwe tradities. Eén kan daarin beslist niet ontbreken: het jaaroverzicht! Wat waren de diepste dalen en de hoogste pieken? Waar hebben we smakelijk om gelachen en waar hebben we van genoten? Wat kunnen we leren van 2015 en wat nemen we daarvan mee? Belangrijke vragen die de koers mede kunnen bepalen én die af en toe een glimlach op je gezicht mogen toveren. Hierbij presenteren we: het Remo Jaaroverzicht 2015!
We beginnen met het belangrijkste nieuws. Sinds de komst van de nieuwe website zijn sociale media onmisbaar in ons denken geworden. Vrij noodzakelijk, zo blijkt uit de statistieken. In 2015 kwamen veruit de meeste bezoekers via sociale media als Twitter en Facebook (bijna de helft!) op onze website terecht. Een goede tweede plaats is voor de zoekmachines en op de derde plek staan alle Remonstranten die, zoals het hoort, dagelijks keurig ‘remonstranten.nl’ in hun webbalk intypen. Op Facebook ergerde reaguurder Adriaan Rodenburg zich aan onze campagne en bleef zijn PKN trouw. Good luck, Adriaan! Verder was Petroeska even uit beeld, maar ze is er weer! Welkom terug Petroeska!
Niet iedereen wist ons digitaal van kritiek te voorzien. Een anonieme analoge reaguurder stuurde ons op 10 juni deze prachtige kaart, met liefdevolle boodschap: “Ja, ik word ‘geen’ vriend van de Remonstranten. Léés én gelóóf. Gods H. Woord. God heeft man en vrouw geschapen. Voor het huwelijk.” Wat onze lieve Heer ná dat huwelijk deed is ons verder een raadsel.
Wat geloven die Remonstranten eigenlijk? Het is de best-bezochte pagina van 2015. Daar waar de campagne nieuwsgierigheid aanwakkert, komt onze website met antwoorden. De pagina’s die hier onder aanschuiven zijn: Waar vind je ons? Word vriend en blog. Van die laatste zijn we het afgelopen jaar veelvuldig gebruik gaan maken. Op 11 mei publiceerden we nog op de oude website het allereerste blog, dat we op 1 juni herplaatsten op de nieuwe website: ‘Moslims met joden vergelijken, waar ligt de grens Arriën Kruyt?’
Dit was niet het best-gelezen blog afgelopen jaar. Deze kwam van de hand van algemeen secretaris Tom Mikkers; het gebed voor Parijs. Een manier om ons medeleven te tonen aan de slachtoffers van de aanslag. Na publicatie op Facebook nam Michelle de taak op zich dit gebed te vertalen. Het resultaat was een memorabel moment van compassie waar woorden werden gegeven, aan waar geen woorden voor zijn.
Blogs die volgden waren van een luchtiger aard. Hier de top tien best-gelezen blogs:
De realiteit is dat het online succes mede werd bepaald door de offline inspanningen van collega Tom Harkema. Met reclamebureau Joe Public werden gesprekken gepland. We gaan heel goede ideeën van ze uitvoeren. Het idee om condooms met opdruk ‘Oh My God’ in te zetten voor de campagne sneuvelde. Tijdens Pasen stond er langs de A1 een grote mast met “Mijn God heeft me verlaten”, die in de paasnacht veranderde in “Mijn God staat achter me”.
Nog een paar offline wist-je-datjes:
Bezoekers van Remonstranten.nl kwamen uit 135 verschillende landen! (zie afbeelding links)
Bezoekers kwamen in Nederland uit deze plaatsen (zie afbeelding rechts)
Onderstaande websites waren de top-verwijzers naar onze website in 2015:
Hier nog een lijstje, met de meest vreemde zoekopdrachten in Google, die leidden naar deze website:
Tussen haat en liefde ligt een hele dunne lijn, zo bleek ook op onze digitale deurmat op Facebook:
Rest ons nu jullie allen een hele fijne jaarwisseling toe te wensen. Doe voorzichtig met vuurwerk en sterkte met de goede voornemens. Alle goeds voor 2016, een jaar waarin we jullie hier graag weer verwelkomen. Je kunt ons niet missen.