Vrede heb je in soorten en maten. Gericht op staten en volkeren kun je zeggen dat vrede de afwezigheid van oorlog is, het zwijgen van de wapens. Dat is de minimale variant. En positiever geformuleerd: de afwezigheid van structureel geweld (onderdrukking door de overheid of instituties), van cultureel geweld (miskennen van het recht van vereniging en het recht om de eigen taal te gebruiken) en van economische uitbuiting.
Als kerk hebben we het vaker over vrede met onszelf. Lukt ons dat, dan kunnen we makkelijker vrede met anderen hebben. En heeft God daar dan wat mee te maken? Ja zeker. ‘Genade’ is een woord voor hoe God de mens benadert. God is genadig, is goed voor ons, op een manier die wij niet kunnen narekenen of afdwingen. Zonder dat wij het verdienen of er recht op hebben, valt het goede ons toe. Op een moderne manier kun je die genade ook lezen als ‘vrede’.
Einstein zei: ‘Ik weet niet wat licht is, maar wel wanneer het donker is’. Gijsbert van Iterson Scholten maakt een analogie met Einstein om het kernprobleem aan te duiden waarop zijn promotieonderzoek aan de VU is gebaseerd: ‘Ik weet niet wat vrede is, maar wel wanneer het oorlog is’… Lees verder
Het vorige nummer van AdRem heeft veel reacties opgeroepen. Velen warmden zich aan de mooie herinneringen aan de Hoorneboeg en stuurden nog meer verhalen op. Anderen – en vooral nieuwere remonstranten – vonden het terecht een ver van hun bed show. Zij zouden meer willen horen over de huidige koers van de Remonstranten… Lees verder
Voor de meesten van ons geldt: wij zijn van ‘na de oorlog’. Het zijn vaak onze ouders en grootouders geweest die ons hebben verteld wat oorlog betekent, namelijk angst, haat, terreur, racisme, onderdrukking, onvrijheid, honger, dood. Wie jong was tijdens de bezetting of geboren werd in de jaren erna, heeft mogen opgroeien tussen hoop en vrees… Lees verder