Mijn God kan tegen een grapje

 

 

Word vriend
Mijn God kan tegen een grapje
Foto: Thwaites EMPIRE Theatre

Religiekritiek

Mijn God kan tegen een grapje

“Humor beschermt de gelovige tegen onverdraagzaamheid. Wie om zichzelf kan lachen, zal anderen niet zo snel van godslastering betichten. Wie om zijn eigen theologische voorstellingen en beelden kan lachen, ziet ook de betrekkelijkheid ervan in. God is altijd groter dan wij kunnen bevatten en bedenken. “Ik bid God elke dag dat hij mij verlost van God.”, schrijft de mysticus Meester Eckhart en bedoelt daarmee zijn beeld van God. God is beeld-loos. Daarom wordt het al gauw in het Oude Testament verboden om een beeld van God te maken. Dan kun je ook niet in verleiding komen om het beeld te verwisselen met God zelf.” – Reinhold Philipp, predikant in Den Haag

  • Blijf op de hoogte
    Schrijf je in en ontvang nieuws over religie, cultuur en maatschappij:

4 februari 2016

Preek van de week: mijn God kan tegen een grapje

Zegt de dominee tegen zijn gemeente: “Vandaag geen preek, want ik heb u iets belangrijks te vertellen…” Door aan het begin van de overdenking een grap te vertellen sluit ik aan bij een oude traditie. In de Middeleeuwen kende men de paaslach. Op de eerste Paasdag werd door de voorganger een grap verteld om de aanwezigen te laten lachen. Er was reden genoeg om te lachen: God had de duivel voor de gek gehouden door Jezus uit de dood op te wekken tot leven… Lees verder

Vrijheid van godsdienst

Wanneer religie en humor samenkomen gaat dat vaak samen met (religie)kritiek. Een religieuze grap – hoe hard ook – is overigens wel de mildste vorm van religiekritiek. Christus eerste religiecriticus Als je er goed bij stil staat was Christus zelf de eerste religiecriticus. Als je er de bijbelverhalen op na slaat kom je tal van situaties

Lees meer over Vrijheid van godsdienst

Mijn God kan tegen een grapje

1.

1.

Carnaval

Geloof en humor: gaat dat wel samen? Als geloven zo’n serieuze zaak is kun je dan wel echt plezier hebben?

Lees meer over Carnaval

4 februari 2016

We begraven hem terwijl carnaval begint

Afgelopen zondag overleed mijn vader, 86 jaar oud. Terwijl ik dit schrijf, bereid ik een speech voor die ik tijdens de herdenkingsdienst aanstaande vrijdag zal houden. Mijn moeder, zussen en broer komen met hun herinneringen, die vaak samenvallen met de mijne, maar toch weer anders gekleurd. Afgelopen maandagavond kwam de dominee om de dienst door te spreken en ’s middags bereiden mijn zus en ik dit gesprek met mijn moeder voor… Lees verder

Spotprenten

Hoe je omgaat met het beeldverbod blijft een kwestie van interpretatie. Wat zou God er zelf van vinden? Staat God hier boven en kan wel tegen spotprenten?

Lees meer over Spotprenten

Humor en God

God mag dan tegen een grapje kunnen volgens de remonstrantse campagne, maar hoe grappig is God zelf? Maakt God bijvoorbeeld grappen? Zijn er in de Bijbel sporen te vinden van goddelijke humor?

Lees meer over Humor en God